Development of critical thinking in primary education: strategies and activities.
Keywords:
Critical thinking, primary education, teaching-learning strategies, methodology, integral educationAbstract
Currently, primary education students have immediate access to a large amount of data and information. Consequently, it is essential that critical thinking be fostered in schools to help students navigate through this abundance of information and enable them to analyze, understand, and evaluate the world around them. This will aid in developing the key competency of learning to learn.
The objective of this study is to understand, describe, and analyze some of the most relevant didactic strategies and activities that facilitate the development of critical thinking in the primary education classroom. This will be accomplished by utilizing current references on the topic, selected through the Océano metasearch engine of the University of Deusto. Finally, the conclusions reached through this work will be presented, along with some limitations and proposals for improvement.
Downloads
References
Álvarez, C. y Pascual, J. (2013). Estudio de caso sobre la formación de lectores críticos mediante textos literarios en la Educa-
ción Primaria. Ocnos, Revista De Estudios Sobre Lectura, (10), 27-53. https://doi.org/10.18239/ocnos_2013.10.02 Anderson, L.W. y Krathwohl, D.R. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy
of Educational Objectives. Longman.
Boisvert, J. (2004). La formación del pensamiento crítico. Teoría y práctica. Fondo de cultura económica.
Calles, J. y Arraéz, M. (2007). La producción periodística: Una estrategia para el desarrollo del pensamiento crítico. Laurus, 13 (25), 188-203. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111479009
Campos, A. (2007). Pensamiento crítico. Técnicas para su desarrollo. Cooperativa Editorial Magisterio
Castillero, O. (2017). ¿Qué es el pensamiento crítico y cómo desarrollarlo?. Psicología y mente. https://psicologiaymente.com/in-
teligencia/pensamiento-critico
Cebrián, D. (2019). Identificación de noticias falsas sobre ciencia y tecnología por estudiantes del grado de primaria. Revista de
medios y educación, (55), 23-36. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i55.02
Clemens, A.M. (2015). Desarrollo del pensamiento crítico mediante el aprendizaje colaborativo en alumnos de primaria [Tesis de
maestría]. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. https://repositorio.tec.mx/handle/11285/621385 Creamer, M. (2011). Curso de Didáctica del Pensamiento Crítico. Centro Gráfico Ministerio de Educación – DINSE. https://-
docplayer.es/7237112-Curso-de- didactica-del-pensamiento-critico.html
Ennis, R. H. (2011). The nature of critical thinking: An outline of critical thinking dispositions and abilities. https://educa- tion.illinois.edu/docs/default- source/faculty-documents/robert- ennis/thenatureofcriticalthinking_51711_000.pdf
Fernández, E., Monge, G., Solís, N., Rojas, G., Castro, E. R. y Ruiz, I. (2006). Actividades de Pensamiento Crítico y Creativo. Centro Nacional de Didáctica. https://mep.janium.net/janium/Documentos/10783.pdf
Guerrero, H., Polo, S., Martínez, J. y Ariza, P. (2018). Trabajo colaborativo como estrategia Didáctica para el desarrollo del pensamiento crítico. Opción, 34 (86), 959-986. https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/23867
Hernández, G. A., Duque, O. L. y González, C. E. (2015). Desarrollo del pensamiento crítico en el nivel de educación primaria a través del uso de las TIC en el campo formativo del lenguaje y comunicación. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 53. https://doi.org/10.21556/edutec.2015.53.260
Jiménez-Rodríguez, M.A., Angelini, M.L. y Tasso, C. (2020). Orientaciones metodológicas para el desarrollo del pensamiento crítico. Octaedro.
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, núm.106, de4 de mayo de 2006, pp. 17158-17207. https://www.boe.es/eli/es/lo/2006/05/03/2
Ley Orgánica 8/2013, del 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, núm. 295, de 10 de diciembre de 2013, pp. 97858 97921. https://www.boe.es/eli/es/lo/2013/12/09/8
Ley Orgánica 3/2020, del 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 340, de 30 de diciembre de 2020, pp. 122868-122953. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
Lira, R. I. (2010). Las metodologías activas y el foro presencial: su contribución al desarrollo del pensamiento crítico. Actuali- dades Investigativas en Educación, 10(1), 1-18. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44713068008
Luelmo del Castillo, M. J. (2018). Origen y desarrollo de las metodologías activas dentro del sistema educativo español. Encuentro, 27, 4-21. http://www3.uah.es/encuentrojournal/index.php/encuentro/article/view/2
Mena Araya, A. E. (2020). Critical Thinking for Civic Life in Elementary Education: Combining Storytelling and Thinking Tools. Revista Educación, 44(2), 24-45. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39699
Moreno-Pinado, W. E. y Velázquez, M. E. (2016). Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 15(2). https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.003
Muñoz, G. y Jiménez, P. (2021). El Cine histórico en el ámbito educativo: discursos culturales ante el encuentro con América. Área abierta, 21(1), 9-24. https://doi.org/10.5209/arab.73277
Paul, R. y Elder, L. (2003). La mini-guía para el pensamiento crítico, conceptos y herramientas. Fundación para el pensamiento crítico. https://www.criticalthinking.org/pages/recursos-en-espaamp241ol-resources-in- spanish/455
Sanchis, S. (9 de marzo de 2020). Pensamiento crítico: Qué es, Características y Cómo Desarrollarlo - 20 Estrategias. Psicología-on- line. https://www.psicologia- online.com/pensamiento-critico-que-es-caracteristicas-y-como-desarrollarlo- 4970.html
Uskola, A. (2016). ¿Los productos homeopáticos pueden ser considerados medicamentos? Creencias de maestras/os en formación. Revista Eureka, 1(3), 574-587. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2991/2761